Hayatımızı kuşatan renkler farkında olarak ya da farkında olmaksızın yaşantımızda ki seçimlerimizi ve psikolojimizi etkilediğini biliyor muydunuz? Renklerin insanlar üzerinde yarattığı etki çok eski zamanlarda keşfedilmiştir. Restoranlarda, okullarda, kafelerde, mağazalarda hatta ofislerde bile renklerin insan davranışları üzerindeki etkisine göre seçim yapılmaktadır. Restoran logolarında genelde kırmızı renk tercih edildiği hiç dikkatinizi çekmiş miydi ya da müzelerin duvarlarında çoğunlukla kahverengi veya şampanya renginin tercih edildiği? Peki iş görüşmesi için kıyafet seçerken eliniz neden istemsizce beyaz renge gider, hiç düşündünüz mü? Sizde de bir merak uyandı değil mi? Şimdi duyacağınız şey merakınızı iyice körükleyecek. Kültürler farklılaştıkça renklerin kişiler üzerindeki etkisi de değişmektedir. Neymiş hayatımızı bu denli etkileyen renklerin anlamları ve psikolojimiz üzerinde ki etkileri, gelin beraber okuyalım.
KIRMIZI
Ana renkler denilince akla gelen renkler arasındadır kırmızı. Kırmızı genel olarak aşk, tutku, heyecan duygularını canlandırmaktadır. Bazı toplumlarda saltanat ve iktidarı temsil ettiği için padişahların rengi olarak kabul edilmektedir. Bazı ülkelerde kırmızı renk saflığı simgelerken bazı ülkelerde iyi şans ve içtenliğin sembolü olarak kullanılmaktadır. Ayrıca kırmızı tansiyonu yükseltir, kan akışını hızlandırır ve iştah açar. Bundan dolayı yemek markaları logolarında kırmızı renk tercih eder.
BEYAZ
Beyaz renk saflığı ve temizliği ifade eder. Bu nedenle Batı’ da genellikle gelinlikler beyaz tercih edilmektedir. Beyaz renk masumiyetle ilişkilendirilir. Asya’ da ise matem ve yasın rengi olarak ifade edilmektedir. Beyaz karanfil ölüm ile ilişkilendirilmiştir. Beyaz devamlılığı ve istikrarı simgeler. İş görüşmelerinde beyaz renk tercih etmek kalıcı, devamlı personel izlenimi yaratacaktır. Beyaz ile boyanan mekanlar daha geniş ve ferah gözükür. Bundan yola çıkarak herkesin çok gerildiği toplantı odalarınızı beyaza boyayabilirsiniz. Ayrıca hayal gücünün artmasında etkisi olan kahverengi tonlarında bir toplantı masası tercih etmek, toplantının da gidişatını değiştirebilir. Persona Mobilya’nın Toplantı Masaları tüm bu analizler yapılarak tasarlanıp, üretilmiştir. Huzuru temsil eden beyaz, aynı zamanda güven verir ve düşünce gücünü arttırır.
YEŞİL
Mavi ve sarının birleşiminden meydana gelen yeşil hem sarı rengin vermiş olduğu sıcaklık hem de mavideki sakinlik ve huzuru yapısında bulunduran bir renktir. Yeşil renk doğayı, cenneti, huzuru, tazeliği, verimliliği ve doğurganlığı temsil eder. Doğal gıdaların tazeliğini vurgulamak için ambalajlarında genelde yeşil renk kullanılır. Yeşil rengi güven duygusunu tetiklediği için bankalar genelde logolarında bu rengi tercih etmektedir. Yeşil rengin yaratıcılığı körüklediği bilinmektedir. Bundan dolayı doğayla çok fazla vakit geçiren insanların daha üretken olduğu ve çevresiyle çoğu zaman daha uyum içerisinde olduğu gözlemlenmiştir.
KAHVERENGİ
Kahverenginin insanların hızlı hareket etmesini sağladığı gözlenmektedir. Bu nedenle özellikle koşucular kahverengi tercih etmektedir. Restoranlarda kahverengi masa ya da sandalye tercih edilmesinin sebebi insanların hızlı bir şekilde yiyeceklerin bitirilip, bir an önce oradan kalkma isteğinin doğmasını sağlamaktır. Ayrıca kıyafetlerinizde kahverengiyi tercih etmeniz, karşınızdaki kişinin sizinle daha rahat iletişime geçebilmesini sağlamaktadır. Terapistler kahverengi giymeyi tercih ettiklerinde, hastalarının içlerini daha rahat döktükleri görülmüştür. Mobilya ya da duvar renklerinde sadece kahverengi tercih etmek, insanların huzursuz olmasına sebep olabilir. Persona Mobilya bundan yola çıkarak masalarında ahşap zemin kullanırken, ayaklarında sarı, beyaz, mavi renkleri tercih etmiştir. Kahverengiyle sarı, beyaz renkler bir araya geldiklerinde dinlenmeye ve rahatlamaya yardımcı olacaktır. Önemsiz gibi görünen bu detaylar çalışma ortamlarınızda size çokça yardımcı olacaktır.
SİYAH
Siyah hırsı, gücü ve tutkuyu temsil eder. Batıda, siyah matemi simgelerken Japonya’da mutluluğun simgesidir. Çin’de siyah renk kışı ve kuzeyi simgelerken Eski Mısır ve Kuzey Afrika’da tam tersi olacak şekilde yani verimi ve bereketi temsil eder. Genellikle azimli, kararlı ve özgüveni yüksek kişiler tarafından kullanılır. Siyahın konsantrasyonu yükseltici etkisinin bulunduğu da kanıtlanmıştır.
MOR
Mor insanların bilinç altlarındaki korkuyu açığa çıkarttığı tespit edilmiştir. Birçok intihar vakasında intihar edenlerin tüm eşyaları mor olduğu gözlemlenmiştir. Mor renk Japonya’da zenginlik, Batı’da kraliyet, Brezilya’da ölümü, Ukrayna’da dayanıklılık, sabır ve güveni temsil ettiği belirtilmektedir. Ayrıca mor rengin yaratıcılığı arttırdığına gözlenmiştir.
Gri
Ağırbaşlılık ve sadaktın rengi olarak bilinmektedir; bu renk işini ciddiye alan kimselerce çok tercih edilmektedir. Gri, yeşil gibi insanın gözlerini dinlendirir. Kişinin rahatlamasını sağlar. Fakat bu rengin yoğun bir şekilde kullanılması bunaltıcıdır. Gri diplomatik ve ağır bir renktir. Devlette her şey gri renktedir. Yaratıcılığı da öldürdüğü düşünülmektedir.
MAVİ
Mavi, gökyüzü ve suyun rengi olarak bilindiği için genel olarak sonsuzluk ve huzurun rengi olarak bilinmektedir. Bu yüzden de sakinleştirici bir renk olarak hassasiyet, barış, sadakat anlamında da kullanılır. Kırmızının aksine iştah kapatıcı etkisi olduğu için fast-food zincirleri mavi rengini genelde tercih etmezler. Kilo vermek isteyen kişilerin mavi nesneler kullanması önerilmektedir. Ofislerde mavi objeler kullanmanız da daha rahat çalışmanıza vesile olacaktır. Persona Mobilya’nın Alto Serisinde çalışma masalarında ki mavi ayaklar sayesinde çalışırken daha huzurlu olacaksınız.